San Francisco - Karoliinan opintomatka

Opintomatka Kaliforniaan - San Francisco, Golden Gate -silta
Aurinkolasit päähän, reppu selkään ja lentokoneen nokka kohti San Franciscoa, kyllä kelpaa! Ryhmäosastomme asiantuntija Karoliina lähti tutustumaan USA:n länsirannikon reissutarjontaan neljäksi päiväksi. Luvassa paljon uusia kokemuksia ja roppakaupalla rentoa kalifornialaista meininkiä!

Lue alta Karoliinan kokemus San Franciscon reissusta ja
ajankohtaisimmat vinkit Kalifornian opintomatkalle!

Opintomatka Kaliforniaan

Matka kohti San Franciscoa alkoi aamulla yhdeksän aikaan Tukholman kautta kohti Oaklandin lentokenttää. Lentomatka sujui mukavasti ja lennon perään ajomatka San Franciscon puolelle kesti noin 50min. Majoituimme kaksi ensimmäistä yötä Fisherman’s Wharfin -alueella, lähellä satamaa. Alueen sijainti on melko keskeinen - kävelymatka on noin 30 minuuttia Union Squarelle. Tämä San Franciscon satama-alue on vibrantti, kävellen tai fillarilla pääsee ranta-alueille, joissa paikalliset grillailevat ja viettävät vapaa-aikaansa ystävien kanssa.

Opintomatka San Franciscoon - pyöräilyä Kaliforniassa

San Franciscon ensitunnelmat – pyöräilyä ja Golden Gate -silta

Hyvin nukutun yön jälkeen testasimme kuuluisan Johnny Rockets -ruokaketjun perinteikkään amerikkalaisen aamiaisen, minkä jälkeen täynnä energiaa suuntasimme tutustumaan kaupunkiin. Opintomatkalla San Franciscossa pyörän vuokraus onkin kiva tapa nähdä paikkoja, ja pyörätiet ympäri kaupunkia toimivat hyvin. Päivän suunnitelma oli siis tutustua Friscoon ja alueisiin – itse hyppäsin ’’tramin’’ kyytiin suunnistaen kohti Union Squarea.

Lounaan söimme Wharfin -alueen kalaravintoloissa, sillä niiden maine kiirii ympäri maailmaa. Rapusandwich olikin maukas ja sopivan täyttävä päivän seuraavaa aktiviteettia varten eli edellä mainitusti napattiin pyörät alle ja lähdettiin kohti Golden Gate -siltaa. Matka sujui maisemista nautiskellen, ja ylämäissä hikoillen, ei muuten turhaan ole sanottu San Franciscoa mäkiseksi kaupungiksi! Päädyimme lopulta Sausalitoon, joka on pieni viehättävä kaupunginosa noin 14 kilometrin päässä San Franciscosta. Juuri sopivasti auringonlaskuksi ennätettiin nauttia terassilla ansaitut lasit viiniä ja hypättiin sitten lautalla takaisin Wharfiin.

Jos pyöräily Sausalitoon ei kuulosta tarpeeksi houkuttelevalta, niin opintomatkalle on mahdollista myös ostaa lauttapasseja eri kaupunginosiin. Hyvä tapa nähdä kaupunkia on myös Hop on Hop off -bussit. Esimerkkinä kolmen päivän passi, jolla rajaton kulkeminen kaupungissa kyseissä bussissa (yhtiöitä kun on useampi), ja aktiviteetit kuuluvat hintaan, joita on melkoinen läjä.

Opintomatkat San Franciscoon - viininmaistelua Napa Valleyssä

Napa Valley – viininmaistelua ja rentoutumista

Seuraavana aamuna aamiaisen jälkeen jatkettiin lautalla uusiin maisemiin. Tiedossa oli Napa Valleyn -viinitiloilla kiertelyä seuraavat pari päivää. Lauttamatka kesti noin 45 minuuttia. Lautan reitti oli vaikuttava, sillä se kulki Alctrazin vankilasaaren ohi lipuen, mikä sopii myös San Franciscon opintomatkan vierailukohteeksi.

Napan alue on ilmastoltaan lämpimämpi kuin Frisco, mikä mahdollistaa parhaat olosuhteet rypäleiden viljelyyn. Paikalliset ovatkin ylpeitä asuinpaikastaan ja ohjenuora elämälle monen suusta olikin: Drink wine, eat well and be happy! Ja sehän sopi meikäläiselle. Viinitiloja on monia erilaisia, mistä näiden parin päivän aikana vierailimme 4:ssä. Alkuun kuulosti määrä aika paljolta, mutta jokainen tila oli täysin omanlaisensa ja tarjoaa uniikin tarinan ja kokemuksen. Viinit ovat laadukkaita ja niitä voikin kierroksen jälkeen ostaa vaikkapa tuliaisina mukaan.

Jos opintomatkalla piipahtaa Napa Valleyssä vain päivän tai pari, Wine Train on kiva kokemus tarjoten viinitilavisiittejä ja kuljetuksen samalla. Wine Trainin päätepysäkki onkin Marriott hotelli, missä yövyimme, ja tämähän sopi oikein mainiosti!

Neljä päivää on lyhyt aika Kalifornian visiitille, mutta jos opintomatkan suunnittelee hyvin, niin ehtii tosi kattavasti nähdä alueita, ja kokea paikallista rentoa elämäntyyliä. San Francisco jäi sydämeen, ja takaisin on päästävä!

San Francisco sopii ehdottomasti opintomatkakohteeksi kaupungin monipuolisen tekemisen ja tarjonnan vuoksi! Kaliforniassa ei nähtävä lopu kesken ja suuremmankin porukan kanssa liikkuminen sujuu ongelmitta.

Ryhmän kanssa San Franciscoon?